Thursday 9 August 2012

Kuih Tahi Minyak Ke Kuih Koleh Kacang ?

Salam Kawan |

Pagi tadi kat sekolah, aku serahkan borang berbuka puasa kat Ustazah. Lepastu , ustazah tanya :

"Ni kamu nak bagi kuih ape ni? "

Aku dengan muka yang tak tahu sambil menggaru2 kepala pun jawab

"  Ustazah saya tak tahu la pe namenye, tapi yang saya selalu panggil Kuih Tahi Minyak, hehehe XD"

Hoho, aku sebenarnya bukan tak tahu tapi lupa ape nme kuih tu.. Pastu semua kawan aku yang dok berkumpul kat Ustazah dah gelak2 kan aku cm nak mati (amboi ciap korang)..
Lepas tu, aku pergi tanya sorang-II kawan-II aku puaslah aku dok menerangkan pasal tahi minyak tu.. Akhir sekali aku tanya Syafiqah, sebaik dia tahu.. Baru lah otak aku ley berjalan seperti biase XD maceh Syafiqah sebab tolong refresh otak aku ni...

Aku tak sabar sebenarnya nak berbuka ngn kekawan kat sekola, tu yang nama kuih mak aku selalu buat pun boleh lupe.. hehe

Meh cini aku nak kongsi resepi Kuih Koleh Kacang (tahi minyak hehe XD)

Koleh Kacang
Sedapnye.... Yummy :D

Bahan-bahan :

  • 7 1/2 cawan santan
  • 3 cawan tepung kacanh hijau
  • 2 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
Cara-caranya jeng-jeng...

  • Kacau semua bahan atas api sampai tak turun dari sudip atau timbul buih kat permukaan. Jngan bagi hangus nnt tak sedap.
  • Letak dalam loyang dan biar sampai sejuk.
Bahan Penyeri :

'Tahi Minyak' (kehkehkeh)
  • 1 Biji isi kelapa tua yang diparut mesin, mesti 'fresh' bukan beku.
  • Campur sedikit air dan perah santan kelapa.
  • Masuk Santan Ke dalam Kuali, guna api sederhana dan kacau sampai jadi minyak dan tahi minyak.
  • Tapis tahi minyak dan tabur atas koleh kacang.
Senang je kan ?

Resepi ni daripada nenda Rokiah Binti Chik dan aku dapat daripada bonda Faezah binti Ibrahim... 

Thanks for reading this entry!


No comments:

Post a Comment

Hi, kawan2 comment baik2 je tau ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...