Tuesday 15 July 2014

Before wearing braces- Sebelum memakai braces

Assalamualaikum

This post has been draft since 23 April 2014 the day before my first appointment with the orthodontist.

Kalau anda ni jenis fanatik braces or tak sabar dengan gigi anda yang cantik tu boleh la tahan baca post saya yang panjang ni. Post kali ni aku nak citer appointment klinik gigi kerajaan sebelum pakai braces. (bagi mereka yang dah dipanggil untuk buat braces) and prosedur klinik gigi swasta lain sebab banyak skip step memakai braces and ada klinik gigi swasta yang tak ikut pun prosedur and kebanyakkan gigi mereka lepas pakai braces dia bergerak dan ada yang sewaktu memakai besi tu sampai boleh tercabut. Pelik, pelik. Dah teruskan baca okay. :)

Noted :
Aku buat kat klinik pergigian kerajaan.Cara nak buat braces ni first pergi saja kat mana2 klinik kerajaan korang nak and buat checkup then cakap dekat nurse or doc nak buat braces. Nanti the doc akan cek sikit gigi korang tu al-maklumlah sekarang ni ramai nak berfesyen gigi dah tesusun rapi masih tak puas hati. Dulu braces digeruni sekarang disayangi hihi nanti doc yang biasa tu dia akan cek dia just tengok je gigi korang teruk or apa layak tak nak buat braces. Selepas itu nanti dia terus masukkan nama korang dalam LIST BOOKING BRACES. Then tunggu lah 3, 4 atau 5 tahun selepas itu baru anda dipanggil ya. Bukan terus buat ya. Ini kerajaan bukan swasta nama pun free(untuk pekerja kerajaan parents korang) atau kena bayar sikit dalam Rm700 camtu tak silap so ramailah pesakitnya yang menunggu list nak buat. Ramai tak paham sebenarnya bila tanya aku eh kenapa lama sangat aku datang terus buat. Memang rasa nak ketuk sape cakap gitu. Berbuih mulut ni terangkan kalau kerajaan kena masuk list dulu. haha then finally my first appointment.. macam mana aku dapat first app? Caranya staf klinik yg ada buat orthodonti(braces) kerajaan ni biasanya dia hantar surat appointment ke rumah. Atau maybe a call lah kot.

Aku start booking waktu form 2 sampai lah form 5 baru dia panggil ke klnik pakar orthodontic sg.chua. Waktu form 4 tu memang dah tak sabar sampai nangis2 nak g buat kat swasta and ayah memang selalu jumpa pakar atas pakar orthodontic dekat sg.chua ni sebab dia buat gigi akak aku. And doc tu kata rugi buat swasta sebab belum pasti yang buat and pantau braces tu pakar. Maybe doc orthodontics biasa saje. :D dekat sg.chua ni dia Pakar Perunding Orthodontic, Jusa.

Ini adalah procedure sebelum memakai braces :

First appointment, 23 April 2014 di Klinik Pergigian Sg.Chua

Harini hari yg paling aku tunggu . About 4 years tunggu dengan sabonya. And finally the fourth years of waiting and i got a called babeh! Cara dapat panggilan ni dengan surat yang sampai ke rumah melalui abg posmenn kita ya. Aku buat dekat government and 100% free of charges because ayah aku keje gomen and ada GL. All treatment memang free.

My first appointment ni waktu tu tak ada orang dekat klinik orthodontik sg chua ni. Datang dengan muka bercahaya and ayah aku borak2 dengan doctor perempuan tu i thought beliau just ada untuk my 1st app. Dia akan masukkan mold dekat dalam mulut. Huhu then dia akan tekan2 and keluarkan. Orang kata benda alah tu kalau masuk rasa loya nak muntah lah apelah. Aku tak rasa apa apa pulak. Excited adelah.  And ada lagi dia buat apa entah aku pun lupa. And aku ada gak pakai macam mamat di bawah ni huhu. Mesti kelakar muka aku. haha okay selepas tu doctor tangkap gambar gigi aku and muka dah macam model dah haha and siap! Yayy. And the doctor also ask me untuk buat x-tray.  Sebenarnya proses letak plasticine ni etc ada sesetengah orang doc buat waktu appointment ke-2.

Then petang tu juga ayah bawak pergi x-tray dekat hospital Putrajaya. Fyi, kalau x-tray dekat hospital swasta ni mahal la tapi kalau macam aku always free sebab gov. And i cant wait for the next appointment..... Nurse tadi dia lah yg pilih tarikh appointment 18 Jun 2014 tauu gila lama lagi... Tunggu jela just pray supaya lebih cepat. Amin


Macam gini lah and ada dia masukkan plasticine tu. Jangan risau okay biasa je rasa tak mual pon.
Ni dia mold yang di masukkan ke dalam mulut, tujuan dia nak buat acuan gigi sebelum memakai braces. Kelakar pulak tengok muka akk ni hihi aku siap senyum lagi dekat doc tau masa masuk benda ni.

Second appointment, 9 June 2014 di Klinik Pergigian Sg.Chua

Remember when i said that my second appointment will be on 18 June? Haha jumaat lepas suddenly dapat call and nurse kata datang 9 jun sebab doctor tak ada 18 tu. And i was like terkejut beruk tahu tak? Memang lah haritu aku kata lama nak tunggu bulan 6 kan tapi sebab busy dengan school program and examination lagi tak adalah rasa lama and pasrah je just wait je 18 jun tu. Tetiba dapat 9 June senyum sampai telinga lah hehe. Nampak tak doaku dimakbulkan !

My second appointment ni doc just nak tengok x-tray and decide berapa batang perlu cabut and canut yang mana. Certain person sampai 8 batang macam akak aku and kawan aku but most cabut 4 batang je macam aku. Aku cabut normal je tak payah surgery sebab gigi aku just crowded and senget benget sikit je tak berlapis2 and biasa yang surgery tu gigi kekal tak kuar lagi masih di dalam gusi and gigi susu still ada.

Petang tu lepas app dekat sg chua ayah terus bawa pergi Klinik Pergigian berhampiran. Huhu korang semua boleh pergi mana mana klinik gigi kerajaan ya tak payah bayar kalau parent korang keje kerajaan free je. Cuma waktu jela kalau duit banyak it is okay nak pergi swasta sebab biasa aku tahu cost rm4000+ tu just for the braces and xtray cabut gigi tu dah lain cost dia. Better pergi gov punya okay kalau kids Jumaat and dewasa Isnin hingga Khamis. Cuti sekolah setiap hari pagi hingga petang tanpa mengira umur. Sebab tu dalam seminggu aku cabut setiap hari. Agaknya doc dekat klinik bangi tu muak tengok muka aku haha.

Rasa cabut gigi? Sakit ke? Bagi aku tak sakit langsung. Serious tak. Tak rasa apa apa pun. Cuma lepas cabut maybe one day akan rasa kebas and tak rasa pape kat bibir korang sebab bius still ada. Aku tak suka bila lepas cabut ada darah and air liur meleleh2. Balik rumah terus cabut kapas and melantak ayam goreng and pisang goreng sedapnyaaaa. Jangan takut okay cabut gigi adik2 sekalian and akk2 abg2.

Awww so shy shy nak tunjuk gigi haha ni lah gigi aku kalau dari depan.
haa frame tak lama lagi haha

Proses : Cabut gigi
Tahap Kesakitan : 10% (5 saat waktu bius), semasa dan selepas cabut tidak sakit.
Tahap Tidak Selesa : 20 % anda perlu menghadapi air liuh dan darah yang meleleh.
Rawatan : Sediakan plastik supaya anda tidak tercekik dek kerana tidak menelan air liur (sebab takut telan air darah) dan untuk mengganti kapas. Beli ais krim, kumam ais ketul.


Cara rawat Ulcer

Dan... sepanjang aku cabut gigi dari mula gigi pertama aku dah kena banyak ulcer dalam mulut and dekat bibir. Dalam mulut tidak begitu sakit sebab ada saliva and sentiasa lembab yang jadi sakitnya bila kena di bibir sungguh menyakitkan ! Lagi kalau bibir kering nanti dia kurang air and dia crack. Jadi setelah mengalami lebih seminggu ulcer di bibir lepas baik ulcer di pipi geraham, ayah beli ubat ulcer dekat farmasi. Susah nak makan tak tahu nak cakap sebab dekat bibir, gigi tak sakit bibir pulak sakit.


Pakai 2 kali je and sikit sb mahai and sikit sangat dalam tube ni. Mujarab sgt rm15


#cerita untuk seminggu untum second app sekali cabut gigi setiap hari.


Third appointment, 16 June 2014 di Klinik Pergigian Sg.Chua

Gaps between the second appointment and third just 1 week. Mean to say ha appointment aku setiap minggu dekat sg.chua. Appointment kali ni untuk pakai separator or molar band. Most people kata sakit sampai ke otak ada kata tak selesa. Hm aku pakai tadi nak kata sakit belum rasa lagi haha maybe tunggu satu hari baru rasa maybe. Selesa tu biasa je. Cuma! Hang jangan nak start kuis2 gigi geraham tu dengan lidah and try naj keluarkan sebab uolls akan terus menerus buat begitu and makin meningkat la rasa ketidakselesaan tu. So jangan start nak buat okay. Tujuan pakai seperator ni untuk menjarakkan gigi anda semua bahagian gigi geraham supaya nanti senang nak letak ring bila pakai braces nanti. Dia kebiasaannya akan letak 4 getah gigi geraham bawah  and 4 lagi atas. Aku punya case bawah 4 and atas dia letak 2 sahaja. Tadi ada 3 doc and 1 pakar perunding orthodontik tengok  mulut aku kan kecik nak buka and doc susuah nak buat bahagian gigi atas. Dia kata dekat Dr. Ruslan gigi atas terlalu rapat. So just letak 2 sahaja atas. Thts all. Yayy cepatkan prosedur dia? Cant wait...


Selesa and tak sakit pun.

25 June 2014
Sehari sebelum forth appointment. Molar band yg bertindak sebagai separator masih ada di gigi. Bagi aku tak rasa apa2 pun. Tak sakit pun macam orang cakap. :D Tapi jangan lupa buat exercise mengunyah okay nak kasi getah tu dia masuk ke dalam sikit and biasakan gigi and gusi kita mengunyah so takdelah pelik nanti bila kunyah makanan. heee

Tujuan : Menjarakkan gigi geraham supaya waktu nak pakai braces nanti senang nak masukkan bands (metal ring)nanti di gigi geraham bila nak pasang braces.
Proses : Memasukkan getah bewarna biru di gigi geraham 4 di bawah, 4 di atas.
Tahap Kesakitan : 0%
Tahap tidak selesa : 2%
Rawatan : Buat exercise mengunyah. Biasakan kunyah.


Forth appointment, 26 June 2014 di Klinik Pergigian Sg.Chua

Bands (metal ring) yang dipasang di gigi geraham selepas memakai separator (molar bands)
Ha harini aku gi klinik untuk pasang bands ni. Tak sakit pun.. cuma rasa masam je. Ada dua orang doc harini. Doc perempuan tu dia memerhatikan sahaja dia doc yang first app aku. Yang buat tu doc india, dia try semua saiz bands kat gigi aku. Mula2 dia pakaikan saiz 22 tak silap sampai lah 16 maybe gigi aku kecik kot haha then lama gitu dia try kt gigi geraham aku atas bawah pastu doc perempuan tu mencelah, aku rasa doc tu lagi pro and nurse tu pun. lol then doc perempuan tu dia pakai sarung tangan and terus amik alih tempat doc tu and dia pakaikan and simen kan bands. Tu yg rasa masam tu.. Simen dia biru cair. Aku dah la puasa pulak time tu, doc tak kasi makan 30 minit and tak kasi kumur dengan air. Then pg kt kaunter buat appointment next tu nak nganga campur nangis aku kt situ kau bayangkan bulan 9 baru nak pasang bond. :o and time tu masa clash dengan trial spm aku pulak terpaksa pilih tarikh lambat. 8/9/2014. haihh lambatnyaaa. terlalu banyak appointment and tak ada kosong awal2. tunggu jela. haha kejap je pun kalau dah busy.

Nampak tak bands?

Kalau dah gongak tu memang kawan suka usik la lagi kena yg macam aku suka ketawa.



Nantikan post seterusnya pada 8.9.2014 insyaAllah kalau tarikh tidak dicepatkan. Thanks for reading ! :)

404 comments:

  1. Hi! I nak tanyaaaa. From the first appointment, agakagak berapa lama nak pakai bracess tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depend, sb appointment ikot kekosongan.. xp jgn rsau just follow je

      Delete
  2. kalau umur 19 boleh buat kat klinik kerajaan tak?n sbelum tu kena register nama dkt klinik ortodontik terus or kat klinik gigi biasa dlu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak boleh, hanya pelajar sekolah sahaja bole register kt k.kerajaan. register utk pasang braces tapi akan ditapis utk tgk layak ke xdk. Kalau rawatan orthodontik tak ksh janji wktu register must be below 18. Register mana2 klinik kerajaan bole

      Delete
  3. hi! nak tanya kalau gigi jarak jarak boleh ke buat braces? dan kalau ibu bapa kerja kerajaan pun kene tunggu sampai 4 tahun ke?

    ReplyDelete
  4. maaf, maksud saya kalau ibu bapa bukan kerja kerajaan pun kene tunggu sampai 4 tahun ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung sebab doc pakar akan tgok gg awk dlu kena buat or x. Mestilah kena tggu smpai 4 tahun if parents kerja kerajaan pon kena tggu 4 thn of course yg parents bkn kerjaan must wait for 4 years.. Kalau xnk go to swasta on the spot buat

      Delete
  5. pelajar sekolah je eh boleh buat..aduiii..ruginyaaa..sekarang dah umo 20..tak leh la buat ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup pendaftaran nak masuk list mesti kena pelajar sekolah, huhu cmtu kena tunggu kerja nanti lah buat swasta no need to wait for a long time. 😊

      Delete
  6. aslm, kak. umur saye 13 thun.saye pergi klinik kerajaan pastu ckp kat nurse nk buat braces. nurse tu die suruh msuk dalam bilik rawatan utk check gigi. doktor yg tngk gigi saye ckp sesuai gigi saye nk buat braces. and then, dorang suruh tunggu kat luar kejap. lepas tu, doktor tdi die bgi surat utk rawatan ortodontik. tarikh dlm surat tu die tulis after 2 months saye prgi klinik tadi. nanti kalau saye pergi, die nk ukur2 gigi ke die nak buat ape? kalau die trus letak mold dlm mulut saye jdi saye xyah tunggu sampai 3,4 thun jgk ke mcm mne ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, kebiasaannya mmg perlu tunggu 3 4 thn utk rawatan orthodontik. Tp akk rasa tu dia nak tgk gg adik balik tu, sebab ada kwn2 akk dia dh lama dftr n kena tgu sama mcm akk tp doc ada panggil nak tgk. Ade yg kena pakai retainer nakngerakkan gg dia perlahan2, tp adik tggu je kay utk rawatan dia seterusnya.

      Delete
  7. saya register mse 16...dpt srat 18..prlu byr x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu.. Sb register masa 16 tahun. Tapi pastikan parents kerja kerajaan kena ada garantty letter. Kalau tk tk silap saya kena bayar skit lah. And kalau dh smbg belajar bagi surat pengesahan so nnt free lah, kalau x silap. Sb saya pon parent saya pegawai kerajaan, and waktu umur dh 18 dia akan minta surat pengesahan pelajar kalau dh smbg belajar. Ada isu sikit kalau kt klinik sg chua mgenai GL and pembayaran.

      Delete
  8. Kalo haritu kite cabut gigi. Bole pakai terus braces ke on that time.? Or mmg kne ikot step by week

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak mungkin akan trus pakai, awk akn pakai molar band utk jarakkan gg graham dan besi yg akan letak kt gg graham tu. Tu pon memakan masa juga sebulan, belum tambah tggu tarikh appointment. Lg satu x sakit ke lps cbut trus nak pasang besi? Sb 4 btg gg cabut waktu tu gusi tak stable lg.

      Delete
    2. Nak tanya boleh tak. Sy dh dftr braces since f5 skrang sy dh 19 smlm sy dpt call ada appointment bln 1. Dlu sy dpt msuk waiting list. Adakah time appointment nnti sy dpt pakai braces trus?

      Delete
  9. Nak tanya lepas kita pergi check gigi nak tengok boleh buat braces ke tak kena tunggu 3-4 tahun kan? Dalam tempoh 3-4 tahun ada tak dia call or apa apa atau lepas 4 tahun baru dia bagitau?

    ReplyDelete
  10. Nak tanya lepas kita cakap nak buat braces tu kena tunggu 3-4 tahun kan? Dalam tempoh kena tunggu ada tak dia call or apa apa atau lepas 3-4 tahun tu baru dia panggil? Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depends, some person kalau gg ok je means x teruk sangat atau dia punya gigi x memudaratkan ksihatan dia mcm biasa kena tggu 3 or 4 years and after that dlm tahun yg nak pakai tu akan ada surat sampai rumah or klinik berkenaan akan call. Kalau kes jongang teruk maybe dia ada appointment strusnya. Tp ikot lah tmpt dn doc dan struktur gigi msing2. Saya pon x tahu sangat :) saya tau yg saya punya jela.

      Delete
  11. Dekat klinik kerajaan mmg fix eh harga dia? Rm700?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe tapi tu harga dlu x silap saya. Tapi saya fully free of charge. Yg byr rm700 tu parents bukan penjawat awam

      Delete
  12. Betul ke tk sakit cavut gigi , kak .Ramai kata sakit .
    And satu lagi . Kalau kita x dpt dtg appoinment tu boleh ke . Maksudnya kita tangguhkan appoinment tu . Boleh ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tk sakit pon..oh mstilah boleh dik nnt bgtau je org klinik

      Delete
  13. saye baru register sekarang, so kena tunggu berjanggut lah ni kan 3-4 years ? kihkihkih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuppp hehw biasalah lumrah nak dpt perkhidmatan free :D

      Delete
  14. salam kak , sy nk tnya klau nk mohon pakai braces kerajaan , kne buat surat ke yg sy pelajar sekolah ? thnks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, setahu akk time dlu akk x buat pon surat sb dlm kad kt klinik tu mmg ada tlis kita skolah mana so of course la kita bdk skolah kalau umur bwh 17 kan. After tht kena bawak surat smbunh bljr after 17. Kalau parents ada guarantee letter no need if still 17 after 18 sb bwh tanggungan. (Kalau klinik sg chua dia plik skit)

      Delete
  15. Sy pki seperator tu mmg skit nyee..3 hri hadap bbur.haha😂

    ReplyDelete
  16. Akk sye nk tnye sblm pakai braces dktr akan scalling dulu ehh dekat gigi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum doc nk sahkan sama ada awk layak atau tak waktu tu kena buat scaling, sb nak sahkan tu doc pakar , orthodontist . Dorg xnk jmpe patient yg gg kotor (mcm x btol je ayat den) mksdnya kalau nak jmpe doc pakar nak tntukan kita bole buat braces or x dia sruh buat scaling gosok gg btol2 sblm cek. Then procedure strusnya menunggu slama 3 tahun.

      Delete
  17. Memang kena tunggu lama ke?Ada cara untuk cepat tak? ;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada awak, melainkan pg swasta.. Sb ada org yg dh tggu lama and still waiting in the list... Kalau nk cpt pg swasta je bole trus pakai :)

      Delete
  18. Kak , gigi rata tapi just kedepan layak ke pakai braces ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa cmne erk, cuba g mana2 klinik ckp nak buat braces.. Biasa kalau jongang atau senget benget

      Delete
  19. sis, umur saya 17. kalau saya register bulan 12 ni masih diterima ke? maksudnya appointment akan dibuat selepas saya habis sch. tapi sis cakap benda ni cuma utk budak sch. mohon penerangan. thank you sis 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasa dorg consider umur bdk skolah rendah until awk form 5 means awk umur 17 thn kan, so insyaAllah bole kalau register wktu f5 kalau dia x kira birthday date

      Delete
  20. Assallamualaikum Afikah...akak nk tnya nie..akak berkerja biasa jer bukan kakitangan kerajaan nak bawa anak yg berumur 13 ke klinik swasta memang tak mampu lah jadi untuk pelajar mcm ank akk nie bole ke dapat rawatan dari hospital kerajaan ?? Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, boleh je tpi tak silap saya kena byr rm700 kalau parents bkn kakitangan kerajaan..tp byrn skrg sy tak tahu pula.. Kalau akk buat kt swasta plg kurang rm4.5K

      Delete
  21. Assallamualaikum Afikah...akak nk tnya nie..akak berkerja biasa jer bukan kakitangan kerajaan nak bawa anak yg berumur 13 ke klinik swasta memang tak mampu lah jadi untuk pelajar mcm ank akk nie bole ke dapat rawatan dari hospital kerajaan ?? Terima Kasih

    ReplyDelete
  22. Wah.. Mnarik btul blog awk.. Soalan2 pun buatkan kite fham.. Tq for the info awk..

    ReplyDelete
  23. Salam akak. Saya nak tanya, kalau saya nak pakai braces kt klinik swasta harga dia memang la mahal kan. Kita kene tunggu 3-4tahun jugak ke ? or boleh pakai terus ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau benda tu mahal smestinya kita trus dpt right? Boleh trus pakai tak smpai 1 thn kena tggu. Ikot klinik mana adik pg.. Kalau situ ramai org maybe dia lmbt skit.. Tp x smpai 3 thn mcm kerajaan, sh klinik kerajaan pnya perkhidmatan utk smua tk kira pangkat bangsa kaum hehe jd smua org nk pg situ and x perlu byrn kua sb tu kena ada list :)

      Delete
  24. Assalamualaikum. Saya nak tanya akak sikit. Kalau saya nak pakai praces kt klinik swasta. Kene tunggu 3-4tahun jugak ke ? Or boleh pakai terus ?��

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum. Paling lama tunggu nak pkai ni berapa tahun ye? Sebab saya tunggu dri form 1. Hahaha.

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Assalm Akk ,
    Mmg ambik mse yg lme ea untk tnggu appointment...mcm mne klau sseorg tu mmg prlu pkai braces...dye kne tnggu 3-5 thun gak ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, haah, sb ramai yg nak buat kt klinik kerajaan sb bg parents kerajaan free of charge, kalau parents kje swasta rm700 kalau x silap. Kalau yg mmg memerlukan tu bila wktu first2 jmpe doc nk buat braces means wktu kita nak ckp yg nak buat doc akn tgk gg, kalau gg awk truk sgt maybe dia trus proceed. Kbiasaannya yg jongang truk sb kalau jongang truk bila umur mngkat gg makin kedepan atau gg yg truk tu memudartkn kesihatan mcm tidur malam trgigit lidah sb susunan gg, atau kes2 lain

      Delete
  28. Assalamualaikum akak. Saya nak tanya sikit, akak buat braces free kan jadi kene tunggu 4-5 tahun. Kalau bayar cash macam mane pulak ? Kene tunggu jugak ke or boleh buat terus ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau adik nak byr cash tak perlu pg klinik kerajaan :))

      Delete
  29. As salam dik maaf mencelah.. akak umur 25.. akak bru je wt pembedahan keluarkan gigi geraham.. akak tanya pasal braces.. dia kata boleh je umur berapa pun cuma kalau minor slalu xambil.. dia ambil yg terok2 je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalikumsalam, ohh ha sy tak psti plk sb tak pnh dgr cmni, maaf :((

      Delete
  30. Replies
    1. Retainer lps bkk braces sb xnk gg bergerak balik, atau some person doc ksi dia pakai retainer dlu sb gg dia x truk jd bila dia pakai retainer nnt gg dia gerak slow2 so dia x pakai braces, ikot keadaan n ckp doc :))

      Delete
  31. Boleh ke kita kalau busy with asrama, appointment nak tangguh? Thx

    ReplyDelete
  32. blog akak memang membantu gilaaaa hahah , baru pegi jumpak doc je tadi

    ReplyDelete
  33. klau nk buat braces ni kene makesure gigi susu semua dh cabut and dh tumbuh gigi kekal ke? sbb saya skrg umur 13 thn and dh jumpa doc drpd umur 11 thn lg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama mcm adik saya, tapi takpe kalau adik pakai muda2 takut gg adik senang gerak balik.. Biasanya mmg kena smua gg kekal

      Delete
  34. Mane gambo lg...seterusnya na tgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti insyaAllah jika berkesemoatan saya update lg, skrg tgh final exam

      Delete
  35. AKak kalau gigi yg jenis kedepan bolehh,ke pkai
    braces,huhu

    ReplyDelete
  36. Akak,klau jenis gigi yg kedepan bolehh ke pakai gak braces nih

    ReplyDelete
  37. Hi Afiqah, I nak tanya ni. Braces gov ni untuk 18 tahun ke bawah je right? Tapi tapi tapi, I dah 18 tahun, kalau ikut tahun tapi bday belum lagi haha. Agak agak sempat/boleh tak kalau nak register for braces? And, I ada dengar student IPTA pun boleh buat braces under gov, tapi kena bayar la RM1000. Tapi untuk IPTA sahaja lah. Kena dapatkan surat pengesahan from IPTA then baru boleh buat braces. Is that true? (p/s: I am so sorrg kalau you dapat cmmnt I ni dua kali haha sbb I dah publish tapi mcm tak send je lol sorry afiqah)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Birthday utk 18 ke? Samala sy pon 18 tp birthday bln 12 cuma mmg utk budak skolah je yg free . Kalau dh hbs skolah dia x consider bdk skola.. Tp if u wnt boleh je try pg tnya klinik gg kerajaan.. Oh psl ipta sy tak tahu plk.. :))

      Delete
  38. I baru pergi klinik bangi semalam, and yes dentist kata tkleh buat braces walaupun belum bday. Pasal ipta tu, the dentist said dia tktahu pasal tu haih. Boleh ke kalau I contact terus ortho sungai chua tu? You ada tak number ortho tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah, mmg pon.. I think better u g private. Sb gov mmg utk pelajar skolah je.. I takde, ada kt parents i ddk jauh dgn parents skrg ni. Kalau sg chua busy skit, and ssh lagi2 bab online gl. Byk kali dh kena complaint. Better u pg private lah boleh trus pakai, gov kena tgu for 3 or 4 years.. Priavte xd limit age pon ;)

      Delete
    2. Kalau dah habis spm mcm mane? I mean klinik kerajaan still terima tak sbb sy baru habis spm. So kira still 17. Boleh tak pakai braces kat klinik kerajaan?

      Delete
    3. Sy baru habis spm. Jadi kalau ikutkan kira still 17 la.. boleh tak kalau nak buat braces kat klinik kerajaan? Dia still terima ke?

      Delete
    4. Kalau dah habis spm but ikut tahun mmg still 17, boleh buat kat hospital kerajaan tak?

      Delete
  39. akk kalau gigi bongsu tk keluar lagy boleh pakai braces tk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau adik nak pakai, better adik bagi semua gigi kekal kluar. Nnt kalau dah pakai braces tiba2 gigi kekal adik nak keluar nnt sakit sgt mcm akk akk, nnt kena operate. Tp kalau gigi tu kluar waktu dah cabut braces nanti gigi adik berterabur balik sb gigi baru kluar . Baik adik bg smua gg kekal dlu :)

      Delete
    2. Kalau adik nak pakai, better adik bagi semua gigi kekal kluar. Nnt kalau dah pakai braces tiba2 gigi kekal adik nak keluar nnt sakit sgt mcm akk akk, nnt kena operate. Tp kalau gigi tu kluar waktu dah cabut braces nanti gigi adik berterabur balik sb gigi baru kluar . Baik adik bg smua gg kekal dlu :)

      Delete
  40. hi afiqah.. sy f0rm6 berusia 18 tahun, persoalan sy memandangkan sy masih digelar pelajar sekolah jadi sy mmg perlu bayar rm700 je ke ? adakah rm 700 ni termasuk x-ray dan deposit ? perlu ke saya meminta surat kebenaran dr pihak sekolah ? harap ade respon.. tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello there, im actually 18 gak. But u are not 'pelajar sekolah' which mean bkn bawah 17thn. Sb f6 is actually pre-U same as matriculation or asasi. And im not sure, sb if awk dh dftr dlu, dn dah tiba masa untuk buat tp umo dh lbih 17, if parents gov still free unless you get the letter from ur institution. But if you parent bkn keje kerajaan sy tk pasti kena byr still rm700 ke ke dh bertmbh, xray smua kt klinik atau hosp kerajaan rasa free . Tp kalau nak pg swasta, deposit boleh .. xray cabut gigi tk dkira dlm rawatan orthodontik.

      Delete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah dear, selagi gigi tak bersih selagi tu lah tak boleh proceed ke pakar ortho, means utk masukkan nama ke waiting list belum lg selagi tak jumpa pakar. Sb pakar yg boleh bagi kelulusan sama ada awk boleh pakai ke x.. So lps jmpe pakar tgk jela dia ckp apa. Kebiasaannya mmg kena 3 4 thn tggu lah kan sb org lain pon smua tgu berthn gk. Kcuali gigi awk problem pakar tgk boleh menyebabkan penyakit atau trlalu truk dn memudaratkan.

      Delete
    2. ohh ya . one more question sis . sy pernah dnga org kate if gigi bnyk lubang xboleh pakai braces . btul ke ? spupu sy tengh risau sbb tkut xboleh pakai braces . hehe .

      Delete
    3. Sapakah org itu? Meh aku gigit. Ne de, kalau gg lubang kena tampal jela pastu proceed cm biasa :) apa2 pun tanya doc ok?

      Delete
    4. ok thank you so much sis . hehe 😄

      Delete
  42. Hi Afiqah . Sy bru je buat app dgn ippt bertam kepala batas penang tdi utk braces .keadaan gg sy tdk teratur sikit . sy taknak pakai retainer . Nk braces . Adkah sy akn dpt pkai braces ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello there, kebiasaannya pakai braces dear.. Retainer klo tk teruk sgt. Tp klo lps bkk braces mmg kna pkai retainer jugak ^_^ itu kt klinik krjaan ke?

      Delete
  43. Klau kita buat di kerajaan , dpt pilih colour band tak ? ☺

    ReplyDelete
  44. salam sis . gg ats sye elok je , yg bwh ada senget2 sikit . tak berapa rosak sangatlah . kalau mcm tuh bole ke buat braces ? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, boleh rasanya tp untuk mnjimatkn wang pkai bawah je.. Tp klo buat kt swasta la.. Klo kerajaan tk psti

      Delete
  45. salam sis . nak tanya . gg sye yg ats elok je . yg bwh ada lah senget2 sikit . sebenarnya tak rosak mana pun . mcm tuh bole ke buat braces ?

    ReplyDelete
  46. Berapa ya harga braces tahun 2015 sekarang ni. Agaknya kena GST tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halamak soalan cepu emas ni.. Sy x pasti la, klo sblm ni plg murah dlm 4k smpai 4.5K plg murah, skrg x tau huhu

      Delete
  47. Salam sis,I'm 16 and klu register sekarang adalah dlm 19 to 20 baru boleh pakai ek..tp dia ada mintak surat sekolah x sbb ada yg kata kene ada surat sekolah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, ye dik mmg kne bg surat sekolah..

      Delete
    2. Sb mcm akk, akk lps skolah dh x leh pakai surat skolah, kena ksi surat skrg belajar kt mana. Nnt kalau adik 19 thn dia panggil, nnt bawak surat pengesahan belajar kt U ke, kolej ke.. Surat tu sokongan la nak dot rawatan free.. Tp kalau klinik lain biasanya dia online untuk GL parents keje kerajaan so tu free lah..

      Delete
  48. Hai, sekarang I 17 tahun. If pergi this year u rasa still boleh dapat ke?

    ReplyDelete
  49. kena minta surat sekolah ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah if dh msk fasa utk pakai braces.. Sbg sokongan lah menunjukkan ada msih pelajar tk kira skolah , ipt or kolej . Sb kalau x kena byr stiap kali rawatan.. Mcm rm5. (Itu kalau sg chua sb sistem dia offline) , kt klinik kain rsenya sme

      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis,nk tny kene bayar rm 700 ke kalau mak tak kerja?

      Delete
  51. Assalam,kak nak tanya if mak tak kerja still kene bayar rm 700 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, yg free if one of parent gov

      Delete
  52. Kene bayar ke kalau mak dia tak kerja kak?

    ReplyDelete
  53. minggu depan dah cukup 18 and dah jadi pelajar IPTA dah pun. ruginya tak register masa sekolah duluuu. gigi tak cantik and nak pakai braces tapi bila tahu pelajar sekolah je free yg IPT tak, kena tangguh hasrat hati nak berbraces :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala yeke wak :( ruginyaaaa.. Tkpe bole je buat private tp mhl la huhu

      Delete
  54. Sis bila kita mesti bayar? Dalam tempoh proses tunggu brace atau time dpt brace

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau gov rsenya ansurab bila dh dpnggil, sme je ngn private huhu. Sy rse lah berdsrkn pnglm kwn sy :) sy x byr

      Delete
  55. Hai kak . Saya nk tanya klau ayah saya pesara polis . Saya bole buat braces dkt klinik kerajaan free tak ? Ke kena bayar jugak . Dn gigi saya tak teruk mana hanya gigi atas jongang sikit dn gigi tak sama sikit . Bole buat tak kak ? Harap kak balas 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dik, cubalh dlu.. Tk silap mne2 klinik gg krjaan pon bole tnya nk buat braces..

      Delete
  56. Kene tunggu 3-4 tahun ke kak sbb doc yg klinik sye pergi tu die bgi tarikh dlm 2 bulan and then doc kte da terus boleh buat...ataupun ade step² lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awk buat kt klinik mana? Procedure biasa mmg kena waiting list 3 4 tahun. But tarikh dia ikot berapa byk org dlm waiting tu, lg satu ikot gg awk truk mcm mana, kalau jongang truk ikot doc pnya nasihat, ada yg trus proceed buat.. Jongang truk agk berisiko sb makin org tu besar, mkin jongang (ikot keadaan). Atau dia x jongang tp strktur gg dia (ikut case tertentu) boleh memudaratkan kesihatan, doc akan trus proceed kan dia buat trus.. Tp kalau patients biasa2 mmg kena tgu 3 thn.. Tp apa2 pon ikot apa yg doc ckp lah, if dpt pakai trus alhamdulillah.. Sb 2 org kwn akk dorg dpt trus buat, sb akk rse klinik dia pg x rmai org kot ..

      Delete
  57. Assalamualaikum. Umur saya 20 tahun dan sdg menuntut di IPTA and my dad works for the government. so bolehkah saya memohon utk pemakaian braces ni? Atau memang terhad utk mereka yg masih bersekolah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, hi sis /bro haah kalau nak mohon tu kena bersekolah kena bawah umur 17 kebwh.. kalau wktu tiba nak pakai tu x ksh kalau umo ats 17.. sb kena tggu kan.. sis / bro boleh ke private dentist

      Delete
  58. Just nak tanya lepas lepas ur last post tu then baru dia pasang braces eh?lama or sakit tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Post yg mana ye? X skjp je pasang, x sakit.. sb dia just gam besi stu2 kt dpn gigi pstu dia pasang wire mcm bridge then dia psng gtah satu2.. tp frst time pakai rse pelik skit la ada besi huhu plg pelik snyum tp peliknya tu beberapa jam je.. tp ada stu post tu sy tnjuk mse sy mula2 pakai braces

      Delete
  59. Akak saya nak tnya ayah saya keje kerajaan tpi knapa ttp kna byar RM 700

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayh adik ada guarantee letter x? Tp sthu akk smua pkrja kerajaan ada yg keistimewaan utk ksihatan pnya rawatan, biasa rata2 kwn2 akk parents keje gov smua free unless kalau parents keje swasta.. huhu

      Delete
  60. As salam Afiqah. Sy skarang 20y/o. Daftar braces dengan gov masa 2012 (17y/o). Masa daftar ayah masih kerja gov.. tp skarang dah pencen. So nanti sy dapat free ke braces?

    ReplyDelete
  61. akak sy nk tya...asal sy kena pakai retainer dulu sebelum pkai braces tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk tk tahu, tp mmg ada yg kena pakai cmtu.. kwn akk pun pakai retainer dlu. Tp retainer tu pon gerakkan ggi cuma boleh cabut la.. tp x mcm braces la.. gigi awk dia ke dalam ke?

      Delete
  62. Kak kalau nak register next year boleh tak(2016) now umur saya 17. so next year 18. parents bukan kerja gov so kena bayar la. but boleh masuk dalam list waiting tak? lepas tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better awk pg tahun ni dik, kang nnt thun dpn rugi je x boleh buat kt kerajaan sb dia khaskan utk pljr skola..dlu kalau parents swasta byr rm700 skrg x tau brp

      Delete
  63. Kak kalau macam saya umur 17 nak buat next year boleh tak? so next year (2016) umur dah 18. kena bayar kan sbb parents bukan kerja gov. sokay. tp lepas tak masuk dalam waiting list

    ReplyDelete
  64. Akak saya now 17 tahun and parents government worker so boleh lagi la eh buat kiranya sebelum 18or tahun depan boleh right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah masih boleh, tp better adik pg cpt la dftr tkut lambat nnt tk boleh.. lgpon adik nak hbs skolah dh kan, lg stu akk tkut dia ikot birth date.. tkutlah..

      Delete
  65. Now, saya umo 15 tahun. Saya ingat nak pegi daftar untuk braces dengan mak kawan saya tapi still daftar guna detail mak just pegi dgn mak kawan sbb mak saya busy. Boleh ke or mmg kena pegi dengan ibu bapa sendiri. And mak saya keje kerajaan. Memang takyah bayar ehh? Kalau ibu bapa tak keje kerajaan je kena bayar rm800?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh dik tkde mslh, masa daftar tu tkpe pg dgn adult if parents xd, sb yg utk rawatan braces tu after dia panggil utk buat tu, parents kena ada bg nk mmbuktikan parents kje gov with GL. Kalau bru nak dftr akk rse xp, sb wktu tu belom kena byr utk braces lgpon.. gov free as long parents ksi gl

      Delete
    2. Okay 👌 thank you. Akak cantik 🌹

      Delete
  66. Sis kalau gigi elok je cuma yg depan je jongang sikit agak2 layak x dpt ?

    ReplyDelete
  67. Sis kalau gigi elok je cuma gigi yg depan je jongang sikit agak2 layak x dpt ?

    ReplyDelete
  68. assalam nak tanya.. masa nk gi check kena gi klinik kerajaan biasa or klinik gigi kerajaan?

    ReplyDelete
  69. Nak tanye. Sy apply braces at government mase umo 17. Time tu dr check gg n then dia bg Surat. Dia ckp bg surat tu at dr bile name di panggil nanti. Skrg sy dah 20. Adkh name sy dlm waiting list ? Bole pakai braces x ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waktu saya xd surat, tapi mmg akan dipanggil sama ada dia call atau surat ke rumah.. InsyaAllah x lama lg tu

      Delete
  70. Nak tanye sy apply mase umo 17. Time tu dr check gg n bg surat. Dr ckp bg surat tu bile name di panggl. Skrg sy dah 20, sy bole pakai braces lg ke n name still dlm list ke ?

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum kak... saya ni ada masalah gigi... teruk gak la... masa saya form 2 saya gi klinik kerajaan ....doc tu cek2 saya punya gigi... n masukkan nama saya dalam list apatah... sekarang saya dah nak fom 5 ...agak2 bila giliran saya...?tertekan jgklah dgn keadaan camni... takut tunggu lama2 tiba2 senyap camtu je... takut sgt kalau tetiba nama saya hilang kat dalam list tu... cam mana ni kak.. ��

    ReplyDelete
  72. Assalammualàikum? Nak tnnye klau mohon dkt klinik kerajaan mmg akn ade appointment 3/4 kali untuk cek kebersihan n condition gg ehh? Lepas tu bru die sent ke pakar n pkar decide whether can or not wear braces. bila da sent ke pakar tuh still kene wait 3 or 4 years ke? Sye gg prob underbite seems teruk jgk.. Still x brp fhm prosedur.m

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Haah kalau pg klinik yg ada pakar biasa doc biasa atau nurse akan tgk gg bersih ke x.. Kalau x nnt kena dtg byk kali lah sb nk jmpe pakar dia nak gg bersih sb utk pakai braces gg kena brsih. Still kena tgu 3 years if case x truk. Tp certain case dia akan trus proceed. Just follow apa doc suruh ok

      Delete
  73. Nk tny, lau istri pekerje kerajaan blh buat braces tak kt klinik kerajaan.? Tk kesah la lau kne byr pon. Tp blh buat kt klinik gg kerajaan tk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada GL slg bwh tngungan free je.. Kalau parents swasta biasa dlu rm700 je

      Delete
  74. Klu student university pun kna byar ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pljr u x bole la awak.. Kalau pljr skolah umur bwh 17 thn je

      Delete
  75. Student university dh tk boleh daftar ya untuk buat braces

    ReplyDelete
  76. Student university dh tk boleh daftar ya untuk buat braces

    ReplyDelete
  77. Akak, kalau swasta setiap oppoiment berapa ya agak agak kene bayar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk buat kt kerjaan dik, tp akk pnh dgr x ksh nak byr brpa.. Kalau nak byr skli gus pon bole tp biasa org byr stiap kali dtg jmpe doc tu rm200 ada ikot rsenya

      Delete
  78. Awak, kalau suasta agak agak setiap kali jumpa doc tu bayar brapa ya?

    ReplyDelete
  79. sis, nak tnya. kalau student university boleh register tak?

    ReplyDelete
  80. salam nak tanya saya daftar braces masa form2 and skrg saya dah 18. agak2 tahun ni dah boleh pakai ke?hari2 tunggu abg posmen dtg bawak surat appointment tapi tak dpt2 lagi :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam.. Ala siannya.. Haaa insyaAllah ada tu.. Atau kalau awk try pg call klinik yg awk dftr ke.. Tnya bila appointment.. Biasa kalau xd posmen klinik berkenaan akan call

      Delete
  81. Saya daftar mase darjah 6,skang dh f5,tpi tk dpt cll lgy,so kene tnggu smpai die cll ke kak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama sgt tu dik. Cuba adik call klinik adik dftr tu.. Tnya bila sb lama tuuu

      Delete
  82. Salam kak,saye daftar mase darjah 6,tpi skang dh f5,tpi tk dpt cll lgi,so kene tnggu smpai die cll ea ?

    ReplyDelete
  83. Salam kak,saye daftar mase darjah 6,tpi skang dh f5,tpi tk dpt cll lgi,so kene tnggu smpai die cll ea ?

    ReplyDelete
  84. Kak,saye daftar mase drjh 6,skang dh f5 tpi tkdpt cll lgi,so kene tnggu smpai die cll ea ?

    ReplyDelete
  85. Kak,saye daftar mase drjh 6,skang dh f5 tpi tkdpt cll lgi,so kene tnggu smpai die cll ea ?

    ReplyDelete
  86. Klinik kerajaan hanya buat bagi kes yg teruk sahaja..kalau masih ditahap 1 atau 2..biasa tak dapat..akan disyorkan keklinik swasta...tapi boleh cuba tengok tahap serius gigi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mostly.. But mine not so teruk, as long as primary or secondary students insyaAllah dapat janji gg ada problm la. Kalau stakat nak buat sje2 mmg x dpt, rasanya doc lg tau kot.. Tp bgntung pd tmpt gak

      Delete
  87. Akk nk tnye.. Yg bands( matel ring) tu kn die ltk glue Warne biru kan.. Pastu klau trkumur die melekat tk bleh bkk2 dh ke..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glue? Tk igt plk.. Rsenya mcm xd glue dia ltk utk ktk yg ring kt gg graham..n kalau ada pon bole je telan.. Sb tu kan mmg utk perubatan gg.. Jd kalau tertelan pun tkpe dan rsenya kjp je rse pahit gam tu nnt dh kumur2 x d dh.. Xd tgl pon..

      Delete
  88. Assalamualaikum kak,saya 16thn and saya nak pakai braces sbb gigi saya kedepan sikit boleh ke pakai ? and inshaAllah saya nak mintak pegi klinik kerajaan utk pakai braces next week,if saya kena tunggu 3-4thn so maknanya maybe saya dapat pakai braces time umur saya 19-20 kan,saya still boleh pakai ke sbb saya bukan bawah 18tn dh nanti....and lagi satu memang kalau nak pakai braces mesti akan ada gigi yg kena cabut ke ? Kalau gigi taring rasanya kena cabut tak ? Nakk sangat tau jawapan hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam, bole je insyaallah tp tnya doc lah. mestilah boleh akk pon skrg umo dh lps skolah, nk buat cmne kalau tunggu lama thennumo meningkt.. mestilah kena cbut nnt cmne nak gerkkan gigi awak.. psl gg taring tu akk tk tau , sb yg tntukan smua doc. better awk tnya doc trus

      Delete
  89. Kalau gigi someone tuh okey ? Dia still bagi pakai jugak ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi syarah. kalau ok kenapa perlu pakai? kerajaan provide rawatan ni untuk mereka yg amat memerlukan. kalau rasa gg ok tp nak pakai gk , nak rasa sakit sb nak lawa2 sila ke klinik private :) kt situ smua bole

      Delete
  90. Kalau gigi okey pun , dia still bagi pakai jugak ke ?

    ReplyDelete
  91. asslm akak klu saya da berumur 20an layak lagi x nak mhon kerajaan

    ReplyDelete
  92. asslm akak klu da umur 20an buley g lgi x nk mhon buat bracelet kat kerajaan sbb ade yg bgtaw tidak boley

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam, saya pun penah mention, hanya budak skolah saja yg layak mendftr.

      Delete
  93. Akak kalau mak keje kerajaan ayah keje swasta kene bayar ke ?

    ReplyDelete
  94. hi pretty nak tanya sikit lepas pakai chain dekat gigi tu tempoh nak pakai braces memang berbulan bulan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. metal tu eh? tak sbenanrnya nak tunggu next punya rawatan tu ikot klinik, sb ada klinik ramai patient jd byk appointment, dia ikot klinik lah

      Delete
  95. Hai,boleh tnya sikit,klu sy nk daftar kn tp umur dh 17 lepasan spm lh katakan masi ble daftar kat klinik kerajaan kah?dn parents bkn kerja kerajaan kena tmbh bayaran lh tu kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa kalau mcm tu dh lambat nak dftr, sb spm pon dh nak dkt bln 12. biasa x dpt , kebiasaanya melainkan tarikh lahir awk akhir bln 12 ke. kalau parents kerjaan free, kalau x kena byr

      Delete
  96. nak tanya, kalau umur dah 19 masih boleh tak nak buat dekat kerajaan?

    ReplyDelete
  97. Salam nak tanya. Saya dah kena panggil hujung bulan nie. Umur saya 18tahun. Nnti nak pergi appointment kena pegi skola mintak surat pengesahan even kita dah habis skola kat situ eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. awk pg je, nnt dia akan ckp cmne. nnt dh msk bljr bru ksi surat pengesahan bljr u

      Delete
  98. Assalamualaikum sis, I saja search pasal braces. Tetiba tersinggah dekat sini hehe.Semalam I ada pegi check gigi dekat klinik kerajaan 11/3/2016, doc tu cakap I kena pakai braces nthen dia bagi surat appointment 11/4/2016 ni, biasanya first appointment doc buat acuan je eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam, yup byk benda dia akan buat sblm pasang , pape pon bole baca post saya kat ats ye, saya dh terangkan apa dia akan buat

      Delete
  99. kalau buat kat private braces tak ok ke? huhu

    ReplyDelete
  100. Asslm siss. Kalau gg saya jarangjarang and kedepan layak ke pakai braces?

    ReplyDelete
  101. Asslm sis..kalau gg saya jarangjarang and kedepan layak kan pakai braces? Memang ringkungan 3-4 tahun ke nak tunggu untk pasang braces tu bagi parents yg krja kerajaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam, insyaAllah pape pon tnya doc ye. haah mmg tempoh tu

      Delete
  102. Salam nak tanya, sy dah register time sy nk dkat spm tu, then die ckp sy kne tnggu 1-2 tahun, mslahnye nnti klu sy dah apply u mne2, sy bleh tkar hospitl untuk tmujanji seterusnya?

    ReplyDelete
  103. Salam nak tnya, sy dah register time sy form 5 kat hosp kerajaan, then die sruh sy tnggu 1-2 tahun, mslahnya klu sy dah apply u, bleh tkar tmujanji kat hosp lain? Mak sy dah bising sbb complicated tnggu lme, smpai mak sy ckp xpyah la buat braces, tp sy sanggup je tnggu.

    ReplyDelete
  104. waalaikumsalam, boleh. tp rasanya tak payah kot, stay je kt klinik yg mmg asl utk buat braces awk, nnt bila appointment awk balik lah. tarikh appointment kita bole pilih yg mana kosong. tk smua tmpt yg awk bljr ada specialist pakar orthodontik, lg2 u biasanya tempt ceruk. ckp kt mak awk, nak pakai braces kt kerjaan ni rmai, bkn sb complicated. ramai yg nak, jd kena beratur dn tunggu, tp untng dh tu kena tggu 2 thn jeh. kalau x buat kt private dtg bole trus proceed

    ReplyDelete
  105. Hi, sy dah 1 tahun lebih ada braces(also gov), but im going to uni soon in another state, 2 jam lebih by plane, so doctor tu blh pindahkan sy ke hospital terdekat di area tu? kalau ya, mesti di hospital gov or do they sometimes transfer patients to a private clinic?

    ReplyDelete
  106. Hai sis . Nak tnyee . Kes cabut gg nih . Doc cabut gg yg camner eh ? Berlapis ke ? Senget ke ? Kedalam ke ? Haa . Camner tu sis ?

    ReplyDelete

Hi, kawan2 comment baik2 je tau ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...