Friday 26 December 2014

Again my braces life

Assalamualaikum, hai hai!

Lama kan tak tengok blog. So ni nak cerita pasal braces. :D

Macam mana nak makan?
Ha makan memang jadi masalah bagi mereka yg pakai braces, mostly. But not me. Haha biar aku kabaq ni dari mula aku pakai. Waktu first day aku pakai aku sebenarnya tengok Trial SPM. Tapi rilek je sb waktu day tu aku ujian Math Moden. SO RILEK BRO. Aku datang sekolah kawan2 tengah jawab ujian K1 Math, aku nak jumpa si tinggi yang busy main volleyball nak wakil Putrajaya eh terjumpa cikgu Math, cikgu and cikgu lain2 tgh makan waktu tu dorang tanya,

 "Tak sakit ke nak jawab exam harini." 

aku jawab la,

 " Tak cikgu saya dah ready nak jawab nih"

cikgu balas,

"Kalau gitu jumpa saya kat bilik guru lagi 15 minit."

So aku merayau lah cari si tinggi kat kantin, ingat nak kasi dia org first tgok gg aku braces hehe alo cikgu dh tgk. Sekali dia dtg kat kantin aras 1. Hehe lepastu g makan sosej :D

Then cikgu suruh aku jawab exam kat library tanpa menemaniku, ceh cikgu caya aku tak tiru :D Waktu tu kawan2 aku tengah rehat. Aku jawab laju gila sb takut tak sempat nak g jawab exam K2 bersama dorang. Sikit pun aku tak cakap and buka mulut so semua tak tahu pon aku dh pakai braces sampai lah hbs sekolah. Si tinggi belanja aku makan kek Secret Recipe. Wah cik Pika kita ni x sakit ke makan macam2 baru pakai braces ? Tak pun. :D

Balik umah petang tu lapar gila aku melantak makan nasi dengan ayam bakar and sambal sotong ! Sedap bak hang sampai lambat g tusyen malam hehe so nampak tak nothing is impossible kalau pakai braces. Ramai kata the day first time wore braces dorang nak gigit roti pon tak boleh. Ce tengok aku. hehe Tapi dorang yg lain kata maybe esok baru aku rasa sakit.

Keesokkan harinya.
Pergi sekolah jawab exam trial add math macam biasa. Gelak besar2. And waktu rehat aku makan nasi goreng bersama telur goreng kat kantin. See i still can eat rice la. Tak payah ngada nak makan bubur 2 minggu cam orang cakap.

Cuma, rasa tak selesa besi bergeser dgn bibir dalam tu mmg la. rasa keseluruhan bergeser.

Semua orang cakap aku tough. lol aku cakap dah semua dia main ngan mind set, aku just nak bantu korang2 yang nak pakai braces ni takyah set dalam minda tu terlalu sakit dan layan sakit tu, tu yg rasa lg sakit tu. Sama juga macam cabut ggi 4 batang sebelum pakai, doc marah aku tau doc india sebab aku cabut gg setiap hari dalam seminggu. Biarlah aku nak cabut sb aku tak rasa sakit. (kalau dpt doc kasar sakit bukan gg yg dicbut cuma sakit bila dia pnya tangan pg tekan bibir and gusi kita bila kita buka mulut, penah rasa?)


2 Minggu selepas pakai braces
Aku ni selalu bawak bekal ke sekolah, sb makanan kantin aku tengok pun bosan sama je. And bekal mak aku bawak lagi classy. Mesti western food punya. hehe aku bawak burger daging. Waktu tu aku dgn selamba nganga mulut and gigit. ( sebelum tu waktu mula2 pakai braces bila makan burger cara gitu sakit lah) and time tu rasa nak jerit aku boleh gigit burger guna gigi depan and mcm org normal makan ahahahah :D best tau and lepas tu makan burger ke, cheesesteak ke apa ke semua gigit macam biasa. :D


Paling tak best

Aku selalu rasa pakai braces kalau makan tu rasa macam gigi kotor je. Yela org lain lepas makan tak kotor pon gigi. Kita yg pakai braces ni amboi tersekat2 la then kotoran mmg mudah melekat pada gigi sb wujudnya besi2. Menampakkan GIGI KOTOR. lol So kena kumur byk2 kalau lepas makan kalau ada nasi tersekatt susah gila nak tolak guna lidah terpaksa amik jarum peniti ehhehe and bila pakai braces ni menjadikan aku tak malu nak korek daging tersekat kat gigi dpn org. Lantakla hahahahaahah

Haritu akak aku suapkan satay kat aku sb tangan aku pakai inai. Dia kata "dahsyat gila kau ni. Makan satay tarik guna gigi macam tu je? Makan burger pon sama." Aku ingat dlu akk aku waktu dia pakai braces dia mcm aku makan burger ke apa ke cm biasa rupanya dia kata dia potong kecik2 baru masuk mulut. :o sama lah macam kawan2 aku yg pakai braces aku selalu tgok dorang makan mesti kuti kecik2 baru masuk mulut. alahai nyusah je.

Nak cerita apa lagi ya? Nanti sambung !

13 comments:

  1. you tggu waiting list brp tahun? Dlm 2 tahun ke?

    ReplyDelete
  2. you..you punye gigi cepat tak gerak..means berape lame u boleh nampak gigi dah berubah kedudukan.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ye sayyya. Cepatla juga seminggu pakai dah gerak maybe sb gusi lembut. And 2 minggu gigi bahagian atas semua rata dh, xuma x rapat kt bahagian gongak yg 4 batang kena cbut. Tapi sekarang ada jarak..

      Delete
  3. nak tengok gigi awak sekarang.ade perubhn tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh nnt saya buat lagi pos okay ? Sementara ada masa hehe terlalu banyak cerita hee

      Delete
  4. Lepas dah tunggu 4tahun kena jumpa doktor utk appoinment berapa kali lgi? Dan berapa lama eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak saya ada buat post sebelum ni , awak boleh tgok tu procedure sblm pakai..

      Delete
  5. Hi..sy nak tnya.lepas doc cabut gigi kita tu kan,bape lama masa utk next step??isnin dpn 1st appointment.*takut ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm 2 mggu ikut kekosongan nk buat appointment

      Delete
  6. Sebelum gigi kne cabut,gigi akak ade brape btang..and gigi kne cabut sbb ap...

    ReplyDelete
  7. Sebulum akk cabut gigi,gigi akak ade brape batang...dan skrang gigi akak ade brape

    ReplyDelete
  8. gigi akk cbut 4, tapi gg akak ade berapa tak kira plk haha

    ReplyDelete

Hi, kawan2 comment baik2 je tau ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...