Sunday 28 October 2012

Hari Raya Haji (Eid Adha)

Assalamualaikum and Happy Eid Adha.
Labbaika Allahomma Labbaik. Labbaik La Shareeka Laka Labbaik. Innal-Hamdah, Wan-Nematah, Laka wal Mulk, La Shareeka Laka.
Raya haji hampir tiba.. Yahooooo! (Suka) Esok je pung! kikiki. Gila tak sabar ! Harini hari arafah siapa yang tak berpuasa pada hari arafah memang rugi , mungkin tahun depan kita tak kan jumpa lagi hari arafah sapa tahu.

Rasulullah SAW bersabda :"Pada Hari Arafah : Aku berharap Allah mengampunkan dosa setahun sebelumnya dan setahun kemudiannya" (Riwayat Muslim)
Harini ibu masak macam2 lebih dari satu lauk. Esok kan nak raya. weiit weiiittt..Skanya... Lepastu aku tolong ibu masak2 kat dapur. Penat tapi best! Kakak aku pun ade. Budak dua orang tu (Thaqif n Akid) tolong jugak sorang menyapu sorang basuh pinggan. Sebaik aku ada adik yang rajin2 gitu >.<

Menu-menu harini....
Sambal udang, ayam berempah serai, rendang, sambal paru (love it!), kuah kacang, nasi empit, kuih seri muka, koleh kacang, puding buih lagiiii... banyak lagi sebenanya.. Aku lupa banyak sangat pulak ! Adoi !

Tapi memang best la ! Ksian gak  kat ibu , mesti penat kan? Macih ibu :)

Esoknya pula...

Yeayy harini dah raya. Pagi2 macam biasa solat sunat hari raya then wat tahlil kat surau. Syahdu sungguh!
lepastu balik umah melantak!! Aku makan banyak gila! Buncit perut kikiki..
Dan jiran2 pung datang. Paling best mak kak datang ! Yeayy! (mak cik sedara)
Puding buih ! SEDAPNYE!

Sedapnyeee....
Macam tak tahu pulak mesti lepas tu nak ajak gi jalan. Tu yang aku suke tu. Raya rumah bakal mak mentua and umah2 family dorang. Makan kat umah dorang tu , mmg kena tambah sebab dorang yang suruh. hihi ramah bebeno.

Buncit lagi perut aku. Habislah
Lepastu da malam sikti kiteorang shopping ! Yeahh! ini yang ditunggu2 . Akhirnya ! kuasa kejahatan kembali ! Sayanggggg.. Tunggu saya di KFC !! Akhirnya dapat gak aku berjumpa dengan my lover ( Cheezyy wedgesss) Yahoooo!

Dapat gak aku balas dendam. hehe ngn Mcd lagi. Btw thnks mak kak bawak kami gi jalan2.

The next day...

Harini korban lembu pulak. mak aku punya bahagian tahun ni. Sooo kena lah tengok. Dengar ceramah haritu kalau kita tengok lembu kene korban dosa kita dihapuskan. Lagi pun setiap tahun aku memang kena tengok. Pastu tolong2 kenduri kat surau, Tapi tahun ni len sikit.

Ye. Ibu sedang bergambar dengan lembunya yang bakal disembelih. (tengok lembu tu kesian)

Ayah , dok tengok lembu tu.


-THE END-

No comments:

Post a Comment

Hi, kawan2 comment baik2 je tau ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...