Saturday 4 August 2012

Cara Belajar Sejarah Berkesan !



Sejarah itu menarik.



Assalamualaikum :)
Yeah ini dia , kalau sebut saja SEJARAH mesti mata tu nak tertutup. Mula lah nampak bantal. Rasanya semua orang benci/tak suka mata pelajaran Sejarah. Ala rilek lah Sejarah tak susah pun lagi-II untuk PMR je..


Aku nak kongsikan macam mana nak dapat A Sejarah. Tips ni aku cuba kat diri aku sendiri dan akhirnya Sejarah aku dapat A ! 

Yang penting nak Seribu Daya Tak nak Seribu Dalih.



Jom Buat ! :)
1. Tanamkan perasaan Cinta Sejarah dan katakan pada diri korang Sejarah is Easy.

2. Tumpukan perhatian dalam kelas waktu cikgu mengajar.


3. Mesti ada buku Teks tingkatan 1, 2 dan 3 sebab biasanya soalan mesti akan guna buku teks, setiap inci kt dalam buku teks tu mesti akan keluar soalan. Kalau guna buku rujukanboleh cuma kadang sesat dengan apa yang ada dalam buku teks.


4. Sediakan buku latihan sekurang-kurangnya 4 buku. 1 buku untuk latihan bab, 1 buku untuk latihan soalan camput semua tingkatan mcam soalan sebenar PMR,1 buku untuk Koleksi Kertas-2 Soalan PMR tahun2 sebelumnya.



5. Buat banyak2 latihan. Caranya :
  • Setiap soalan mesti cari dalam buku teks jawapannya. Walaupun kita tahu jawapannya. (WAJIB) . Kaedah ni berkesan daripada kita dok baca buku pastu mimpi keawangan , sebab kan kalau kita bca kita bosan + mengantok+ malas nak baca, jadi dari buang masa baca buku pastu x masuk pape dalam otak, baik buat latihan dan cari jaawapan dalam buku teks. (kaedah ni perlukan kesabaran yang tinggi dan jangan berputus asa, ingat berusaha tangga kejayaan)
6. Jangan baca buku semata-mata, sebab kaedah kt ats ni dah buat kita baca soalan,cari jawapan kat buku teks dan automatic kita akan baca karangan kat buku teks yang panjang2 tu.Secara x langsung kita akan ingat soalan,dan jawapan dia kat dalam otak kita untuk disimpan lebih kukuh. (bolehlah bergembira bila dalam dewan peperiksaan sebab semua yang kita da buat akan keluar soalan sebiji .)


7. Sentiasa buat latihan tanpa henti.


8. Solat 5 waktu + solat hajat +doa utk memperoleh keputusan cemerlang.


9. Minta restu ibu bapa.


10. Tawakal kepada Allah, kerana dia yang Maha Penolong.


Sekian, harap tips2 ni berguna untuk siapa yang nak A Sejarah. Kalau tak paham bagitau ye.

No comments:

Post a Comment

Hi, kawan2 comment baik2 je tau ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...