Friday 3 July 2015

SKYTREX Malaysia : i was here already

P/s : berhabuk sudah post ni didraf selama berapa bulan haha sebab tak ada masa nak menulis dan mengupload gambo.

Heelooo friends,
Berkesempatan sebelum nak tidur nih, aku nak ler cerita sikit pengalaman berskytrekking ni. Maaf lah yer (if terkurang cerita, terlebih gambor) hehe.



22 April 2015 hari rabu, tu date aku gi skytrex.. nak pergi benda alah tu aku booking dulu.. dia ada 3 fasa/tahap --> Little Adventure-Intermediate-Extreme
(Tahap ni ade ketinggian dia)

Aku igt nak amik little adventure tapi macam budak kecik je lagipun aku g berdua dengan Mr.nobodya .. hehe waktu ni aku stay kat rumah KL Setapak saja duduk situ seminggu dengan kakak hehe sb nak berjalan KL!

So Mr. Nobody yg sanggup buat ape saja ni dia , subuh masuk je pukul 5 lebih lepastu terus gerak dari putrajaya siap beli sarapan and amik aku kat Setapak then pukul 7 camtu kiteorg otw ke Shah Alam.. around 8am cmtu sampai la.. nak masuk kena bayar lagi, sebab masuk taman botani shah alam rm3 tak silap. Tapi nak main Skytrex harus bayar Rm45 utk intermediate.

Kiteorng pun tunggulah ade 3 orang Chinese lpstu ada sekumpulan kawan2 nih, then ade budak2 cam KL club ramai la bila dh berkumpul dlm 25org. Tapi kitaorg dua first dtg. Hee kitaorg kena naik train cam bas mini gitu sebab jauh kat dalam skytrex tu.. dah sampai kitaorang dengar taklimat hehe boleh sewa bottle holder Rm1 but deposit RM5, locker pon sama..


Kitaorang semua pun bergerak lah kt tempat nak pasang alatan tu, tetiba dorg (fasi kt situ semua abang3 je baya2 dia je kot) panggil aku ngan dia so dorang pasang benda2 alah kt kita. ( hua aku x igt nama dia apa).




Selepas tu kita bergerak ke Big Thrill, kt situ fasi2 instruct and tunjuk macam mana nak open closed that thing yang mcm penyangkut kt wire sepanjang challenge. Rasional dia mestilah utk keselamatan. Ha, dia akan suruh kumpulan kecil dulu bergerak, yg datang 2 orang org sorang tu.

Ada 25 challenges korang kena hadapi untuk big thrills, tinggi dia 15m je. Tapi tinggi mak kau. But dont worry sebelum tu semua ken buat practise tapi tak tinggi lah, itu wjib semua buat.

Bila dh ready ok boleh naik boh....

Yes memang tinggi, tapi aku ok je cum penat tau kaki tangan nak memanjat tangga tu. Dia bukan tangga statik yang melekat kat batang pokok, di tangga gerak2 sb dia goyang2 haha

Pastikan yang mana jenis takut tinggi or gayat extreme sila jangan tengok bawah atau kaki anda waktu panjat tangga ok, sebab mmg tinggi..
Starting point. 

Ok kita pendekkan cerita, yg challenges aku tak suka, yang kita kena meniti batang paip pvc yg besar dan bergoyang2, jadi kalau kaki anda tak cukup tinggi macam saya mesti tak sampai bila satu kaki hold kt belakang satu kaki nak pijak next batang paip, waktu ni sebenarnya aku pikir nak mati sb yg ni aku tak boleh buat. And aku stuck kt tgh2 benda alah tu haha kaki aku besau gila kangkang2. Sebaik ada org tu duduk kt belakang kita dia jaga and ksi kata semangat. Aish, satu lg yg zig zag, itu pon kalau x cukup tinggi 160cm ke atas maybe ujung2 dia tak sampai..

But memang penat lah and rasa cepat nak habis, paling best flyiiiiiiing fox sebab paling senang and tak penat. Dont worry flying fox dia banyak so anda2 semua tak adalah rasa terlalu penat dengan challenges dia..

So, sila cuba sebab best. And price affordable .

TIPS YOU MAY WANT TO KNOW
1. Sila book awal di laman web skytrex. Sebab sekali trip max 25 pax. So kalau anda dtg sekali dah cukup itu den tak tahu.

2. Bawak botol air sederhana besar, jangan terlalu besar nanti tak muat letak dalam holder. (Waktu kt ats aku minum air sekali jer sebab tk de lah rasa haus sangat)

3. Pakai attire bersesuaian, of course sports wear and shoes tau jangan selipar kang tergelincir sia2.

4. Sila bawak duit kecil untuk entrance masuk dlm Taman Botani Negara SA , nanti jadi macam aku. Dalam dompet ade rm50 and tak ada duit kecil dia tak nak terima sehah tak ada baki lagi satu orang kt kedai makan tak akan kasi tukar duit sebaik lh waktu tu ade byk duit syiling.

5. Kalau gayat, jangan nak jenguk2 bawah sangat sebab kalau amik big thrills means intermediate dia memang agak tinggi tp extreme challenge lagi tinggi, kalau little adventure tu biasa budak2 je main haha

6. Kalau boleh beg tak payah beria besar2 sebab nanti sampai kt skytrex ada locker cuma kalau beg besar takut x muat. Sebaik aku bawak phone camera money and ic je beg tinggal so no need rent for a locker which is cost rm3 if im not wrong.

7. Haha goodluck, if i can do it u also can..

last gambar




Baca sini :
About BIG BURGER

No comments:

Post a Comment

Hi, kawan2 comment baik2 je tau ! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...